Blues akusticky a didakticky


Recenze na album

obal albaLuboš Beňa a Beňa & Ptaszek Matěj Ptaszek
Beňa & Ptaszek v kriminále

Doporučená cena: 249 Kč
Naše cena: 212 Kč
více informací


Blues akusticky a didakticky

Beňa & Ptaszek: V kriminále, Indies Happy Trails 2009, celkový čas 54:17


Vzpomínáte si na rozhovor s Ľubošem Beňou v dubnovém FOLK & COUNTRY? Slovenský kytarista a propagátor tradičního mississippského

blues v něm vzpomíná, proč mu učarovala rezofonická kytara: “Mohl jsem spojit styl slide, tedy hru skleněným válečkem, který

používali staří bluesmani pro tvorbu a ohýbání tónu, a přitom jsem mohl nástroj držet jako klasickou kytaru a kombinovat

jednotlivé styly.” Až poté, co si sám pro sebe tento styl vytvořil a co jej nechal zaznamenat na oficiální i raritnější nahrávky

(třikrát byl například hostem mého pořadu Jak se vám líbí), vypravil se Beňa do povodí Mississippi pátrat po tom, co z dřevního

blues v kolébce stylu zbylo. A zjistil, že i v Deltě se dnes hraje převážně elektricky a že nejryzejší variantu stylu aby jeden

pohledal. Vznikla tak paradoxní situace: Slovák by mohl Američany učit, jak se jejich tradiční hudba kdysi dávno hrála. I když

Beňa zkoušel hrát blues v různých sestavách (sám mám v živé paměti trio s hráčem na harmoniku Karlem “Charliem” Slavíkem a s

bubeníkem Tomášem “Bobkem” Bobrovniczkým), rovnocenného partnera nakonec našel v pouličním zpěvákovi Matěji Ptaszkovi z Ostravy,

majiteli nezaměnitelného (hodně vysoko posazeného a pro někoho možná nelibozvučného) hlasu. Jejich první studiové album Sound

From The Street z roku 2007 poněkud zapadlo, avšak druhému zářezu v diskografii, koncertní nahrávce V kriminále, se už dostává

zasloužené pozornosti.Možná inspirováni slavnými nahrávkami Johnnyho Cashe a dalších amerických bardů, ale především faktem, že

většina raných bluesmanů se pohybovala jednou nohou v kriminále (a druhou často v kostele, doplňme paradox doby), rozhodli se

Beňa s Ptaszkem natočit své druhé album v tomto netradičním prostředí. Shodou okolností se podařilo domluvit koncert na Mírově,

tedy v přísně střežené věznici par excelence. A tak slovenský kytarista s českým zpěvákem a foukačkářem usedli tváří v tvář

drsným hochům, kteří slyší na drsnou muziku. Pánové pojali své vystoupení jako – a to nemyslím pejorativně – výchovný koncert.

Před každou písní vysvětlují okolnosti jejího vzniku, hovoří o autorech (včetně pikantností z jejich soukromí a samozřejmě s

narážkami na jejich kriminální minulost), vysvětlují texty. Pro vězně, z nichž někteří sedí třeba dvacet let a s angličtinou

možná nikdy nepřišli do styku, to smysl mělo. Má ho to ovšem i pro kteréhokoli jiného posluchače a je dobře, že i průvodní slovo

na albu zůstalo. Pokud se totiž Beňa s Ptaszkem věnují dřevnímu blues jako v podstatě historické hudbě, stává se jejich nahrávka

spíše didaktickou pomůckou než uměleckým artefaktem. Tím samozřejmě nepopírám, že Beňa na svou “oplechovanou” kytaru hraje

výborně a že Ptaszek fouká znamenitě. Mohu obdivovat rychlá Matějova sóla (Midnight Special), avšak především mě zajímá

dramaturgie alba a zasazení jednotlivých skladeb do kontextu.Album V kriminále doporučuji hlavně těm, kteří by se chtěli s

mississippským blues teprve seznámit a k autentickým nahrávkám Roberta Johnsona a dalších “otců zakladatelů” se ještě nedostali.

Poslechnout by si je měli i ti fanoušci blues, pro které dvanáctitaktová hudba začíná s elektrickou chicagskou scénou a kteří

“ze světa” znají především aktuální (a výborná, musím dodat) alba B. B. Kinga nebo Buddyho Guye. Zjistí, že blues má skutečně

akustické kořeny a že řada písní, které později evropští rockeři přebírali do svého repertoáru, se dá zahrát v komorním

obsazení. Na druhou stranu repertoár alba V kriminále není striktně bluesový. K nejlépe zahraným skladbám patří státní hymna

(state song, pokud byste to chtěli hledat na internetu) Louisiany You Are My Sunshine, píseň dobře známá z filmu Bratříčku, kde

jsi? Vedle tohoto milostného vyznání zemi, ve které vzniklo nejen blues, na albu najdeme několik pracovních písní, songy o

bavlně a bramborách, o cestě na jih nebo o talismanu mojo, který však zpravidla nefungovat tak, jak měl. Blues naštěstí funguje

stále, i po téměř stovce let. A tak díky Ľuboši a Matějovi za jejich osvětovou činnost. Dělají to dobře a zábavně.


Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk & Country 6/2009


Zpátky na stránku s albem


Vyhledávání

Moje Indies

Koncerty

připravují se...

Album zdarma

Zdarma tento měsíc: obal alba
Best Of

Pro děti

obal alba

Jiří Pavlica a Hradišťan
Hrajeme si u maminky
269 Kč

obal alba

Hradišťan a Jiří Pavlica
Studánko rubínko
269 Kč

obal alba

Karolína Kamberská
Říkadla a křikadla
179 Kč

obal alba

Pískomil se vrací!
Buďte první, komu se to líbí
278 Kč

obal alba

Petr Štěpánek
České pohádky K.J. Erbena
199 Kč

obal alba

Josef Somr
Veselé mašinky
199 Kč

obal alba

Josef Somr
Veselé mašinky 2
199 Kč

 

Folklór

obal alba

CM Soláň
Dobře je s muzigú
212 Kč

obal alba

CM Danaj
Písňovou zahradou
212 Kč

obal alba

Musica Folklorica
Počúvajte, co vám pravím
269 Kč

obal alba

Cimbal Classic Městské divadlo v Brně
Betlém
242 Kč

obal alba

Luboš Holý a Musica Folklorica
Rabudeň, rabudeň
269 Kč

obal alba

Cimbal Classic
Vánoce v Rožnově
224 Kč

obal alba

Cimbálová muzika Stanislava Gabriela
Neseme Vám tú novinu
224 Kč

 

Mluvené slovo

obal alba

Miloš Urban
Praga Piccola
269 Kč

obal alba

Eduard Fiker
Série C-L
314 Kč

obal alba

Josef Prokeš
Platím utopence,kafe a rum
212 Kč

obal alba

Arthur Conan Doyle
Sherlock Holmes: Tři Garridebové / Umírající detektiv
207 Kč

obal alba

Arthur Conan Doyle
Sherlock Holmes: Barvíř na penzi / Podnájemnice v závoji
207 Kč

obal alba

Viola Fischerová
Jak Kuba vyzrál na Papejše
207 Kč

obal alba

Jiří Boudník
Věže - Příběh 11. září
315 Kč