Ztracený ve světě - Ivan Kott - Jonáš

obal albaVarious Artists a Oldřich Janota
Ztracený ve světě - A Tribute to Oldřich Janota

Naše cena: 269 Kč

Narozeniny oslavené hudbou

Oldřich Janota, který již téměř čtyři desetiletí neodmyslitelně patří k naší hudební scéně, oslavil v létě 60. narozeniny a jeho přátelé mu dali zajímavý dárek. Bylo nahráno 17 jeho písní, každá v podání jiného interpreta, a vzniklo tak album, které pod názvem ZTRACENÝ VE SVĚTĚ (podtitul A tribute to Oldřich Janota) vyšlo u Indies Scope Records. Na úvod zazní titulní píseň v podání skupiny Jablkoň, kde zpěv Michala Němce a výborné aranžmá přesně vystihují náladu textu, což je signál toho, že se do projektu zapojili skutečně špičkoví interpreti. Patří sem například Žamboši (Země Nikoho), Traband (Druhý břeh), Jarret (Zvláštní ptáčci) nebo Tara Fuki (Čekání), jejichž violoncella připomínají někdejší Oldřichovu spolupráci s Irenou a Vojtou Havlovými. Výborná je také v písni Červen na Svaté Jana Vébrová, která se tu ale se svým partnerem Ivanem Acherem představuje v podstatně jiné stylové rovině než při interpretaci svých vlastních skladeb. Líbí se mi také alternativní kapely Fru Fru (Hotel Savoy) a Květy s výborným zpěvákem Martinem Kyšperským (Žlutý kopec), stejně jako šansoniérka Mariana Chmelařová, která se skupinou Minach udělala z pětiveršového textu písně Tvůj stín zajímavou hudební záležitost. Byl jsem trochu překvapen, když jsem v seznamu interpretů uviděl Cimbálovou muziku Stanislava Gabriela, ale poslech její nahrávky mě přesvědčil, že Oldřich tu není za cifrujícího šohaje a píseň Prvnička má velmi citlivě zaranžovaný doprovod. Podílejí se na něm smyčce a klarinet, a pokud se údaje v bookletu nemýlí, cimbál si tu – navzdory názvu kapely – vůbec nezahrál. To, že se kapela Hukl dobře vyrovná s písní Kácení akátu, se dalo čekat, protože si před časem neméně kvalitně poradila s podobně laděnou poezií Bohuslava Reynka. Dvakrát je na albu přítomen Tomáš Kočko – nejprve s formací T.K. & Orchestra interpretuje poněkud tajemného Fetišistu, a v závěrečné písni alba sám s kytarou vypráví Oldřichovu verzi pohádky o sedmi havranech. Píseň 24 hodin volného času je snad inspirována vzpomínkou na Oldřichovu "topičskou" životní epizodu a na albu ji zpívá sólista Olda Krejčoves, zatímco následujícího Místního blázna se zmocnila sedmičlenná kapela Čankišou, jejíž hlavní zpěvák Karel Heřman má možnost si zcela výjimečně zazpívat česky. Jediným zahraničním účastníkem této zvukové gratulace je známá zvolenská bluesová kapela ZVA 12-28 Band, jejíž zpěvák a kytarista Noro Červenák svým chraplákem zpívá slovenskou verzi Balady o požárním hydrantu.
Na konec jsem si nechal píseň, kterou mám z Oldovy tvorby asi nejraději, a snad právě proto jsem byl její verzí v podání kapely Maraca poněkud zklamán. Bitva na Tursku je silná melodií, textem i Oldovým jednoduchým, ale uhrančivým přednesem. A tady je asi kámen úrazu, protože Maraca ji chtěla udělat jinak, snad pestřeji, takže tu je zpěv mužský i ženský, bohatá aranž a hlavně dětská recitace, která mi tu zní opravdu nepatřičně. I závěrečná část písně připomínající kabaretní kousek s ženským zpěvem a akordeonem je z trochu jiného těsta.
Album je opatřeno bookletem s texty písní, sestavami kapel a průvodním slovem Tomáše S. Polívky, které autorka grafického zpracování Pavla Kačírková umístila na podklad v odstínu tmavě hnědém, čímž poněkud zhoršila jeho čitelnost.
Přes popsané i nezmíněné drobné výhrady musím tento počin hodnotit vysoce kladně, protože prezentuje Oldřicha Janotu jako skvělého autora, a různorodostí zpracování ho připomíná nejen jako písničkářského solitéra s kytarou, ale nezapomíná ani na "kapelové" období jeho bohatého muzikantského života. Tím nejmarkantnějším pojítkem je harmonium Trabandu, které evokuje vzpomínku na Oldřichovu legendární kapelu Mozart K.

Ivan Kott