V tichosti - Josef Chuchma - MF Dnes

obal albaProuza
V tichosti

Naše cena: 269 Kč

Prouza na obou nohách

Souběžně vyšla digitálně zremasterovaná první dvě alba frýdecko-místecké skupiny Prouza a její novinka V tichosti. Marketingově se to na jednu stranu zdá být v pořádku, na stranu druhou je to svého druhu prokletí, neboť tím spíš dochází k nadměrnému až nepatřičnému srovnávání. Raná alba dnes dokumentují jednu z kytarových ikon kulturního mejdanu z počátku devadesátých let, zatímco desku V tichosti od toho dělí více než patnáct let a až na kytaristu Vladimíra Franka běží o zcela jinou sestavu. Ono je ale těžké vůbec nesrovnávat: za motto si letošní Prouza zvolila ke kontinuitě se hlásící dvojverší ze skladby Dokola: "stejná píseň do stejně temné noci/ mění se jména, zůstává pocit", a Karel Mařík chvílemi (zejména v neexpresivních hlubších polohách) zpívá tak trochu jako nezapomenutelný prouzovský "ležér" Tomáš Hampel, což byl jakýsi severomoravský Tony Ducháček.

Pod stínem a náporem minulosti by ovšem nemělo zaniknout, že V tichosti je dospělá deska se sdělením prostým křečí a póz. V poměrně hutné zvukové hmotě

- záseky kytar nepostrádají kousavost a návaly pak dravou monumentalitu - lze rozeznat stylové odkazy do rockové minulosti, přetavené do soundu, který je téměř univerzální, nadčasový, ale zároveň též dnešní (zřejmě i díky mixáži Dušana Neuwertha). Jistěže takhle slušně hrajících kapel jsou v každé zemi hordy, a důvodem, proč poslouchat právě tu či onu, je hlavně intenzita a jedinečnost výpovědi, v níž důležitou roli hrají výraz a texty.

Prouza byla vždy jedním dechem vyslovována se spřízněnou jesenickou skupinou Priessnitz. Ta na polistopadové scéně působí téměř bez přerušení a její tvorba se stala symbolem neunavené, jakoby správně příležitostné profesionality. Prouza se teď znovu postavila po boku Priessnitz - i díky výborným textům Pavla Indrsta, Dagmar Čaplyginové či Karla Maříka. Abych parafrázoval závěrečný verš prouzovské písně Černou barvou - před nimi neutečeš. Mařík zpívá poezii, aniž by rocková průraznost utonula ve slovní překomplikovanosti.

Josef Chuchma

28.12.2007