Docuku: Kdybych já věděl...

obal albaDocuku
Kdybych já věděl...

Naše cena: 254 Kč

Docuku: Kdybych já věděl... (Indies Happy Trails)

V období po druhém albu valašskomeziříčské, "folklórně-bigbítové" kapely Docuku se prý toho celkem dost stalo - a ne zrovna vše prý bylo radostné a příjemné. Ale cynicky k tomu nelze nedodat, že pokud by to pokaždé mělo mít za následek tak dobrou desku, jakou je aktuální třetí studiová nahrávka, a kapela by měla vždy absolvovat podobně výrazný pohyb vpřed, pak by se jim ty ošklivé věci měly stávat častěji.

Nejvíc se o albu už před vydáním mluvilo v souvislosti s hostováním Markéty Irglové ve dvou skladbách, mnohem důležitější je ale producentský vklad Idy Kelarové a jejího spoluhráče Dezideria Duždy. Ač studiová nahrávka, doslova přetéká živelností, radostnou atmosférou a doslova hmatatelnou energií. K folklórnímu materiálu kapela nepřistupuje s nábožnou úctou, ale se zjevnou radostí: trochu se vnucují vzpomínky na začátky Čechomoru, ještě než začal spolupracovat s filharmoniemi a celebritami. Rocková úprava původní duch skladeb neznásilňuje, ale naopak podporuje: rytmika nemá těžký hardrockový spodek jako ho míval s regionem spřízněný Ciment (však taky za bicími Docuku sedí Karel Mikuš, dlouhá léta opora Mňágy a Žďorp) a vše pohání vpřed.

K posunu došlo i v tom, že vedle úprav lidového materiálu stále více jistoty nabývá autorský vklad. Díky tomu do tradičních houslí občas zazní romská melodika, country gradace, akordeonová balkánská bezstarostnost nebo ozvěny swingu i hospodského šramlu.  Na rozdíl od mnohých world music kolegů výsledek nezní jako současný pohled na už trochu zaprášenou minulost, kterou je třeba křísit, ale jako zcela živá, současná hudba, poučeně reagující na hudební kořeny. Podobně přirozený pocit ze spojení folklóru a rocku jsem měl naposledy před lety, při setkání s dnes už pravděpodobně nefungující formací Pohřební kapela.

Aktuální deska Docuku bezvadně dokumentuje, jak se může kapela, která je jen jedna z mnoha, bez výraznějších žánrových proměn, jen za pomoci většího zintenzivnění, emocionálního vkladu a nasazení vyhoupnout o pomyslný kvalitativní level výš. Jejich třetí album je instrumentálně i produkčně dotažené, žánrově pestré, poslechově vstřícné, ale přitom ani na okamžik podbízivé. Nestydí se za pocity,  je upřímné a optimistické, dokáže reprodukovat melancholii a smutek, bez kterého se život neobejde, ale - jak dokazuje třeba skladba Hi (Háj) - i humor a vtip. Kéž by takových desek vycházelo víc.