Cestou na Jih

Cestou na jih

Naše cena: 254 Kč

Kdo z vás stačil v nekončícím spěchu alespoň částečně zaostřit na redaktorské Top Ten 2012 v ABYSSu, zná výsledek následující rozborky částečně předem. Všichni ostatní ale zřejmě chápou význam pojmu "top ten", takže už si s první skupinou nemají co závidět. "Cestou na jih" je vskutku výjimečnou deskou, jejíž vnitřní síla vynikne nejlépe ve srovnání s trochu mdlým zaříkáváním na předchozím albu "Godula".

Aktuální devítku nových písní pro nás Tomáš a jeho banda zabalili do hezké, byť trochu nepřehledné mapky, provázející nás celým albem od severu až na jih. Začínáme někde okolo Frýdku, načež se přes Lopeník a Velkou nad Veličkou prozpíváme až do tajemných Velkých Pavlovic. S výjimkou jediné skladby je přitom album tvořeno tradičními lidovkami. Kdo však zná Tomáše Kočka, moc dobře ví, že tradiční podoba písní je pro tohoto pionýra lidové hudby vlastně jen startovní lajnou, ze které se pravidelně odráží nejen do širého světa world music. Otázka však zní, jestli se tentokrát nerozlétl až moc blízko ke slunci. Jak jinak by se totiž dal vysvětlil záměr vrhnout se s novým albem až do stojatých vod dechovky.

Skoro by se tedy chtělo říct, že je novinka TAK dobrá i navzdory Tomášovým odvážným experimentům, ale skutečnost je úplně jiná. Když se totiž řekne dechovka, napadne většinu našinců zaprděné troubení a toporný projev "odvázaných" vokalistů. Kočko ale nikdy neřekl, že se pustí do typické dechovky tuzemské (čti "tragické"). Ve skutečnosti se shlédl v balkánském hudebním varu a novou desku tím obohatil o dosud největší porci emocí v historii Orchestru. Na jedné straně tak z nahrávky sálá temperament jihu ("Povídali, že sem umreu" a "Na vrch Lopeníka"), zatímco na opačném konci tají album svůj i můj dech uhrančivými melodiemi s těžkým osudem v patách. Neumím se rozhodnout, která z těchto tváří je pěknější, ale na beton umím slíbit, že spolu obě hrají tu nejsilnější hru, jakou zatím Tomáš zaznamenal v notách.

Abych ale nenechal všechnu smetanu slíznout Tomáše, musím zmínit také obrovský přínos hostů (Mojmír Bártek, Pavel Hromádka a spousta dalších), kteří se zasloužili o to, aby se slovo dechovka zase jednou skloňovalo s velkým uznáním. Velkým přínosem je už tradičně také metalová sekce, posouvající desku do emočně napjatých poloh doom a folk metalu. Také díky jejich vlivu se skladba "Poslední božec" stala vůbec nejsilnějším momentem nové desky a jedním z nejlepších kousků v Kočkově diskografii vůbec.

Více než desku předchozí tedy novinka připomíná spíše velmi úspěšnou nahrávku "Poplór". Také ona sázela na silné emoce a více než zvláštním čarovným zaříkáváním okouzlovala kontrastem tíživých nálad a typicky skočných lidových motivů. A stejně jako v případě "Poplóru" se i poslední třetina "Cesty na jih" nese v duchu volnějšího kroku a odvážného experimentování. A tak tu máme jednou hravý chlebový dixieland a jindy zase textařský vtípek v cikánském balení. Cesta k těmto skladbám se mi však hledá trochu hůře. Nejsou to špatné písničky, ale stejně jako závěrečné hříčky "Poplóru" i tady působí rozverné kreace jaksi uměle či roubovaně. Ještě, že se mezi ně stačil vklínit jeden cimbálový klenot, jehož úder definitivně stvrzuje úspěch této nádherné poznávací cesty. "Nemožu uležeť" je totiž, stručně řečeno, dokonalou esencí moravského folklóru se vším, co k němu patří. Je oslavou energických lidovek, škádlivých textů i temperamentu, který v člověku dobrá muzika probouzí. To ostatně platí téměř o celém albu "Cestou na jih".

Je mi potěšením představit jednu ze tří nejlepších desek roku 2012! A to napříč žánry i světadíly. A jak to tak vypadá, stíhám ještě pogratulovat k žánrové ceně Anděl! Tomu se říká timing!

sestava: Tomáš Kočko – kytara, mandolina, koncovka, zpěv, Helenka Macháčková – zobcové flétny, dvojačka, housle, cimbál, vokály, Libuška Černá – viola, housle, vokály, zpěv, Pavel Bongo Plch – perkuse, cimbál, vokály, Kamil "Medvěd" Tománek – kontrabas, vokály
produkce: Tomáš Kočko
čas: 34:59
země původu: Česká republika