Oslava - Jan Bořek Šikula - freemusic.cz

obal albaJablkoň
Oslava

Recommended price: € 9.49
Our price: € 8.54

Jablkoně DVD: Blázínci, šílení a letní slečinky

Váháte, pořídit-li si živák Oslava hudebně všežravý Jablkoně na CD či DVD? Esli chcete mít i echt klipy, fotky, dokumenty, co leccos vysvětlují a maj´ atmosféru a vidět uj(et)ce Stivína/Vášu/Němce/Svěcenýho on stage - berte oboje. Ještě poděkujete. "Michal Němec blýská pleší na lepší hudební časy." (Spy Concerto) Mám rád Jablkoň, a takhle pestře bilancující o to víc. Tolik bláznění a citu, stylů, nápadů a poesie, kolik Němcova blues/folk/jazz/core/rocková squadra nabízí na ploše jednoho CD a DVD, se hned tak nevidí. Jejich vtípky a ironii žeru, neboť je dávkují přiměřeně a nelze si pokazit žaludek. Užívám si nálady. Rochním se v melodiích, tleskám nadhledu. Slzím při písních milostných a melancholii chlápka, co už ví. A umí to p(r)odat. Jak zpestřit mimořádný koncert? Třeba zvolit zajímavý prostor - a nádvoří náměšťského renesančního zámku nad Oslavou se jen tak neokouká. Jen nechápu, proč je furt v záběru ta pitomá socha Poseidona. Vypadá to, že o ni kamera 28. července 2005 často zakopávala - a mě se teď děje to samý. Pšakrevcholera. Jen borci si zvou na pódium někoho, kdo by je mohl přehrát. Leč Stivín, Váša i Svěcený (a další hosté včetně trumpeťáka Gery, cimbálistky Lapčíkové a tubisty Spáleného) byli s Jablkoní v symbióze. Běs Petr Váša motal kola lokomotivám uvnitř písně Machalaj. Jeho otravnou patafyzickou hru se slovy a bití v prsa moc nemusím. Zde si ale zaexhiboval, zavlál hřívou lva brněnských poetických pajzlů a vypařil se. Machr Stivín Jiří svůj nos potrápil kolíčkem, publikum mu ovšem tleskalo kvůli foukání. Blázínek v hučce za Jablkoň pár písní dýchal, a byla v tom spousta krásy, posedlosti, humoru i smutku. Skvělá volba, Mr. Nemec! A virtuóz Svěcený Jarda, úkaz naší klasiky? S Jablkoní a skřipkami si odskočil k alternativě i nadčasové vážné hudbě, koncert otevřel ještě za světla a hlavně se vzpomínalo. I na Babu Agu, Popí rondo a Kolotoč, kousky z počátků skupiny. S velkou nostalgií jsem donedávna vzpomínal na debut Jablkoně a jeho první koncerty v triu. Dostal mě z toho stařičký dokument Kolotoč (1984), přidaný na DVD. Pokrok nezastavíš, dnes je kapela lepší. Poesie zpěváka a kytaristy Michala Němce, autora vší hudby, je Něco. Škoda, že nemá CD ani DVD booklet s texty. Paní Svobodová, Pět policajtů, Teta, Opouštím tě Růt a zvlášť Černá Marie a Hovada boží (co si prohlíží zboží) - to je poetika Plíhalova či Ebenova řízlá sarkasmem Buriana a Dědečkovou lidovostí. Ta slova vyzní o to víc, když s nimi pětičlenné kapele (kytara, akustická kytara, baskytara/el. kytara/fagot, bicí/perkuse a sax) helfnou dámy v letních šatech. Slečinky v čele se spontánní Aničkou Duchoňovou, jablkoní zpěvačkou a saxofonistkou. Asi nejvýživnějšími bonusy DVD jsou klipy. Je jich jen šest, ale český pop by si z nich nakradl nápadů na padesát. Školačky v nich tančí na lavicích (Bára miluje Káju), vařečky ožívají (Baba Aga), Hovada boží jsou kreslená a Vítej Jiljí fajn fantasmagorie. Tak by ovšem méně zasvěcený a pozorného poslechu neochotný čék mohl označit celou tvorbu a produkci Jablkně. Jen se bojím, že by si důležité slůvko FAJN odpustil. Inu, Jablkoň není pro každého. Ale kdo se zakousne, červa ani olovo nenajde. A třeba si pak spolu se skupinou, stejně jako návštěvníci koncertu, zazpívá: "A všechny cesty dneska vedou, do pekla i do ráje."
Hodnocení - 90%

Autor: Jan Bořek Šikula, 30. 03. 2006, http://www.freemusic.cz/clanky/4580-jablkone-dvd-blazinci-sileni-a-letni-slecinky.html

€ 10.25