Superchameleon - Andrea Pacovská - www.musicweb.cz

obal albaIva Bittová
Superchameleon

Recommended price: € 19.01
Our price: € 17.11

Pokud byste si nevěděli rady, čím si zpříjemnit dlouhé zimní večery, následující text je psán právě pro vás. Ráda bych vám totiž doporučila jedno příjemné zpestření – nové DVD Ivy Bittové Superchameleon.

Věřím, že jméno Iva Bittová již nemusím nějak detailně představovat, přesto o ní řekněme alespoň pár vět. Tato houslistka, zpěvačka a herečka působila v brněnském Divadle na provázku (dnešní Husa na provázku), zde na sebe upozornila především jako Eržika z muzikálu Balada pro banditu. Její široký hudební záběr dokládá vedle sólových projektů spolupráce s řadou hudebníků, počínajíc Pavlem Fajtem, Dunajem, Škampovým kvartetem, DJ Javasem a zdaleka nekončíc společným hraním s newyorským uskupením Bang on a Can All-Stars.

Právě posledně jmenovaní představují spolu s Ivou Bittovou jedny z hlavních aktérů koncertu, který tvoří jádro DVD Superchameleon. Nahrávka byla pořízena 26. března 2006 v pražském Paláci Akropolis, režie se ujal Jakub Kohák, který byl v roce 2006 oceněný Akademií populární hudby za režii DVD Tata Bojs a videoklipu Anny K. k písni Cukr, a ani tentokrát, myslím, nezklamal. Už v první písni Iva Bittová předvádí svůj neuvěřitelný hlasový rozsah a v sólové hře na housle a zpěvu pokračuje až do šestého tracku.

Poté se objevuje, nejprve s demonstrací vlastní tvorby, newyorské sdružení soudobé hudby Bang on a Can All-Stars, pyšnící se například ohodnocením “Ensemble Of The Year 2005” od Musical America International Directory of the Performing Arts. Po krátkém, téměř estrádním, výkonu Ivy Bittové, spočívajícím ve vznášení se nad diváky na laně a hraní na specifický nástroj – kazu – se Bang on a Can All-Stars proměňují v doprovodný orchestr Ivy Bittové, přičemž jsou střídavě využívané jen některé nástroje nebo celé hudební těleso. Navazují tak na úspěchy alba Elida, které společně natočili v New Yorku. Elida je i zdrojem většiny hraných písní, i když nechybí ani starší kousky jako je třeba Huljet nebo Ne nehledej, jež Iva interpretuje sama.

Bang on a Can All-Stars by se z jejich samostatného projevu dali charakterizovat jako hudebně poměrně volnomyšlenkářská partička. Na komponované části navazují rozsáhlé improvizace a hudba se někdy stává těžko přehlednou. Dohromady s Bittovou je to ale zajímavé spojení a rozhodně stojí za to vyslechnout si alespoň jednu společnou věc. Naprosto skvělé je například předávání si hudebního tématu mezi houslemi a elektrickou kytarou v písni Elida, které graduje divokou instrumentálkou několika nástrojů.

Atmosféra koncertu i výtvarné zpracování lze taktéž označit za výborné. V každé písni se mohou pokochat jak divákovy uši, tak i oči, ať už pozorují obřího vlnícího se červa, pohupující se houbu, pohyblivé figuríny nebo projekci na plátně. Ale dosti už koncertu, DVD má ještě další části.

Druhý oddíl tvoří 60minutový výběr 18 nahrávek z televizního archivu, kde si můžeme vychutnat rozmanité proměny Ivy Bittové v 90. letech a po roce 2000, jednou jsou tu zastoupená dokonce 80. léta. Ať už jde o lidovky se Škampovým kvartetem, vlastní skladby s Nederlands Blazers Ensemble a Bílým Infernem, nebo temnější věci s kapelou Dunaj. Mezi spoluhráči a spolupěvci nechybí ani Jiří Pavlica, Lelky, Miroslav Donutil nebo Pavel Fajt. Tedy společnost skutečně různorodá…

Poslední část je také tak trochu „mišmaš“, ovšem rozhodně ne v negativním slova smyslu. Začíná sestřihem Iviny růžové sny, kde se mladičká Iva Bittová objevuje ve své první filmové roli (film Růžové sny). Pokračuje částí z dokumentu o Ivě Bittové – Divná slečinka. Název dalšího úryvku Křiky a výkřiky mluví, myslím, sám za sebe. Následuje velice vydařený videoklip Polštářový tanec a celou video koláž uzavírají záběry Ivy Bittové z různých období života. Vizuální doklad filozofie celého DVD a také tvrzení Kena Hunta (londýnský spisovatel a moderátor): „Ve svém celoživotním uměleckém představení hraje Iva hlavní roli dokonalého Superchameleóna.“

Jak tuto recenzi uzavřít, aniž bych se musela příliš opakovat? Jedná se totiž o výborně graficky zpracované DVD s ještě lepším záznamem koncertu kvalitní zpěvačky, nemluvě o bonusech, zpracovaných exkluzivně pro tento hudební a obrazový nosič. Že už to je moc chvály najednou? Možná, a právě proto byste měli jeho kvalitu posoudit sami. Obzvlášť jestli máte rádi chameleóny.

90%

Andrea Pacovská

€ 10.25