Do Tanca - Milan Tesař - folkcountry.cz

Do tanca!

Recommended price: € 9.49
Our price: € 8.54

Let’s dance!

Po převážně autorském projektu Hodovnice a po další sadě zhudebněných veršů Ladislava Nezdařila (“neřadové” album Sadné zrno) přichází Tomáš Kočko s projektem, na kterém vzdává hold folklóru severní Moravy a Slezska – písním, nástrojům a především tancům. Do tanca! není ani tam album k tanci, jako spíše o tancích. Podobně jako na svých starších projektech Ondráš a Hodovnice seřadil Kočko jednotlivé písně tak, aby mohly tvořit jakýsi souvislý příběh. Ve skutečnosti jde však o komponenty s různou dobou vzniku a s různým autorstvím, takže dějovou linii musíte hledat spíše pod povrchem a mnohdy si ji domýšlet. Album Do tanca! obsahuje vedle sebe taneční písně opravdu lidového původu, a to i z ne příliš často vytěžovaných oblastí (prajzská polka Ti koberšti synci); dále Kočkovy autorské skladby, které by se měly folklóru blížit (např. pokus o rekonstrukci zbojnického tance Zbojnicky zvrtek); a konečně písně opět lidové, avšak netaneční. To je příklad především dlouhé balady Bystra voda, kterou Tomáš sám považuje za klíčovou v ději onoho naznačovaného příběhu (hrdinka v ní spáchá sebevraždu). Nejsem znalec v oboru folklóru, natož konkrétně folklórních tanců, takže nemohu posoudit, nakolik je interpretace Kočkova Orchestru a četných hostů autentická a nakolik se lidovou tvorbou pouze inspirují. Výsledek na mne však působí jako dostatečně věrný na to, abych se z něj mohl o folklóru severovýchodní části naší republiky leccos přiučit, a současně jako dosti odvážný na to, abych jej mohl považovat více za autorskou záležitost než za “pouhou” úpravu lidového materiálu. Vedle nástrojů, které (více či méně oprávněně) spojujeme s folklórem automaticky (housle, cimbál, flétna koncovka, gajdy), na albu zazní mandolína, djembe, sitár (!) a také – což je spíše zajímavost než určující prvek – vokál a tleskání v podání členů doom-metalové kapely Silent Stream of Godless Elegy. Z písní je znát, že Tomáš Kočko k folklórnímu materiálu přistupuje s úctou, že si dává záležet i na nářeční výslovnosti a že se ve svých autorských skladbách snaží moravské hudební tradici alespoň přiblížit. Na pochybách jsem pouze při poslechu titulní písně Do tanca!, ve které mi velmi naturalistický popis dívky k folklóru už jaksi nepasuje (“Jaká ručenka, jaká noženka, / také pěkné líčko, jaká pusenka. / Enem vyskočit – tož taká jablíčka, / a ty oblé bočky aj ta zadnička!”). Zajímalo by mě, jak by se při analýze textu vyřádili/y studenti/studentky oboru gender studies… I když jsou dnes multimediální CD jevem poměrně obvyklým, tentokrát je zvlášť nutné na datovou stopu upozornit. Obsahuje jednak mysticky laděný videoklip k písni Tanečnica, jedné z nejvýraznějších na albu. A dále zde najdeme zvukový soubor s tanečním remixem titulní písně Do tanca! DJ Boris Carloff svou “práci” zdaleka neodbyl tak, že by Kočkovu skladbu jen podmaloval automatickými bicími. Jeho dílo je mnohem sofistikovanější: vypreparoval z písně basovou linku a několik melodických motivů (gajdy, housle, flétna), které skombinoval s dusavým rytmem. Vznikla tak úplně jiná melodie, která s tvorbou Tomáše Kočka nemá téměř nic společného. Je dobře, že ji Indies zařadili pouze jako zajímavost na datovou stopu a ne třeba jako bonus za vlastní obsah alba. Booklet alba je vzorně vybavený nejen texty a poznámkami k původu a typu jednotlivých tanců, ale také anglickými překlady slov písní. Zvlášť mě zaujal začátek skladby Aj, volaři, volaři, přeložený jako: “Oy, oxboys, oxboys, where did you keep your oxen out at grass?” V některých případech si musel překladatel Petr Pálenský pomoci i vysvětlivkami (například když hovoří o zbojnících), ale výsledek je myslím více než uspokojivý. I díky tomuto “detailu” by mělo album dostat minimálně šanci proniknout na zahraniční trh. Album Do tanca! je dokumentem o tom, jak mohou staré moravské tance (vrtek, zvrtek, starodávný, ale i polka) inspirovat mladou generaci muzikantů. Chtělo by se mi napsat folkových muzikantů. Jenže Tomáš Kočko má dnes k většině folkařů žánrově hodně daleko, jeho projekty se čím dál víc blíží pavlicovské world music. Mimochodem nemusíte být zrovna příznivci tance, aby se vám album Do tanca! líbilo. Já, tvor absolutně netaneční, jsem toho živoucím dokladem.

Milan Tesař - http://www.folkcountry.cz/ (autor je hudebním redaktorem Radia Proglas)

€ 10.25

€ 10.25